Metoda CRP: ze zákulisí NEXTLAB laboratoří

ikona kalendář11.12.2017

Byli jste někdy na odběru krve a zjišťovali Vám při něm hodnotu CRP? Víte, co tahle zkratka znamená?

CRP jako indikátor zánětu v těle

CRP neboli C-Reaktivní Protein je bílkovina, která v krvi začíná stoupat brzy poté, co se v těle objeví zánět, proto také patří do skupiny tzv. bílkovin akutní fáze. Ke zvýšení CRP v krvi dochází prakticky v jakékoliv chvíli, kdy náš imunitní systém zaznamená v těle vznik zánětu, tzn. při jakémkoliv větším poranění, či onemocnění, a to i při autoimunitním nebo nádorovém. Metoda zjištění hodnoty CRP je tedy spolehlivým indikátorem toho, že v našem těle není něco v pořádku.

Laboratorní pomocník při diagnostice

Ačkoliv CRP nedokáže s přesností určit původ, má velmi vysokou citlivost. U zdravého člověka hodnota činí méně než 6 miligramů na litr mg/l, s těžším zánětlivým procesem se ale jeho hladina razantně mění a může v těchto případech dosahovat deseti, až stonásobků mg/l. Jeho vysoká citlivost je velmi užitečná pro diagnostiku.

Pokud v následujících mrazivých týdnech půjdete na odběr krve (třeba k nám do NEXTLAB) a bude Vám stanovena hodnota CRP 6 - 30 mg/l, svědčí tato hodnota často o virovém onemocnění. Pokud se ovšem hodnota bude pohybovat nad 30 mg/l, je docela pravděpodobné, že obzvláště v tomto období se bude jednat o bakteriální infekci, proti níž se podávají antibiotika. Pomáhá tedy rozhodnout, zda jsou pro léčbu potřeba.