Mohou za Vaše onemocnění viry nebo bakterie? Jaký je mezi nimi rozdíl?

ikona kalendář21.12.2017

Kašlete, máte rýmu, horečku? V minulém příspěvku jste se dozvěděli, že hodnota CRP může napomoci při rozeznání původce onemocnění. Pokud jste si ale ještě na odběr nezašli, přečtěte si, jak virovábakteriální onemocnění rozeznat a jak se proti nim účinně bránit.

Viry

Pokud momentálně trpíte respiračním onemocněním, mohou za něj s největší pravděpodobností viry. Zánětlivá onemocnění dýchacích cest patří k těm nejčastějším, se kterými se v tomto období můžete setkat. Projevují se zejména kašlem, zvýšenou teplotou (do 38° C) nebo horečkou (nad 38° C). Kromě respiračních onemocnění nás ale viry mohou potrápit například i chřipkou, žloutenkou, opary a všemi onemocněními, proti kterým jsme byli jako děti naočkovaní.

Viry jsou velmi malé částice, které nemají vlastní metabolismus a mohou se proto rozmnožovat jen v hostitelské buňce. Výhodou je, že onemocnět kvůli určitému viru můžeme pouze jednou. Na tomto principu mj. funguje i očkování. Při něm se do těla vpraví oslabené „virové částice“, na které si poté zpětně v těle tvoříme imunitu. Něco se Vám nezdá? Onemocněli jste například chřipkou již vícekrát? Máte pravdu, je to možné. Situaci s viry totiž ještě značně komplikuje i fakt, že dokáží mutovat a vytvářet nové kmeny. Očkování se tedy provádí pouze na ty nejběžnější kmeny.

Bakterie

Oproti tomu bakterie jsou organismy zhruba tisíckrát větší, s naprosto odlišným vzhledem a s metabolickým cyklem. Také obrana je proti nim zcela jiná. Při léčbě jsou nejčastěji využívána antibiotika. V tomto období se nejčastěji setkáte s angínou, zánětem plic nebo zánětem močového měchýře, variabilita onemocnění je tedy vysoká. Bakterie nám škodí zejména napadáním a rozrušováním tkání a nebo svými toxiny, které vylučují a jimiž tkáně dráždí.

Ve svém těle máme ale i bakterie, které nám prospívají, pokud jsou na svém místě. Znáte například bakterii Eserichia coli? Své místo má tato bakterie v našich střevech, kde pomáhá produkovat vitamín K, důležitý pro správnou srážlivost krve. Pokud se ovšem dostane například do močových cest, její toxiny způsobují bolestivé onemocnění.

Ať nás momentálně trápí virové nebo bakteriální onemocnění, měli bychom našemu tělu dopřát vždy dostatek odpočinku, tekutin a vitamínů. Je také velmi důležité pamatovat na to, že bychom neměli užívat antibiotik proti virózám. V těchto případech si často více ublížíme, než abychom se vyléčili.