Jste už imunní proti viru Covid – 19?

Jaké množství protilátek máte v těle, které by vás ochránily před Covidem – 19, si můžete nechat zjistit testem, který vám udělá laboratoř NL – BioLAB v Klatovech. Podrobnější informace se dozvíte od vedoucího laboratoře MUDr. Františka Musila.

Pane doktore, co musíme udělat pro to, abychom zjistili, zda máme nějaké protilátky?
V naší laboratoři klientům odebereme krev, kterou na test protilátek posíláme do naší sesterské laboratoře do Prahy. Odběrové místo máme kromě Klatov i v Domažlicích. Další vzorky krve nám posílají lékaři prostřednictvím našeho svozového vozidla. Testem zjistíme, kolik protilátek typu IgM a IgG má klient.

Můžete nám typy těchto protilátek podrobněji vysvětlit?
Lidský organismus zhruba po sedmi až deseti dnech, kdy ho napadne vir Covid-19 si začne tvořit protilátky typu IgM a s odstupem několika dnů protilátky typu IgG.

Jaký je v nich rozdíl?
Protilátky IgM se tvoří v první počáteční fázi onemocnění a dají se použít pro diagnostiku probíhající nemoci. Po 5 až 7 dnech, kdy se objeví první klinické příznaky, začne lidský organismus „vyrábět“ takzvané časné protilátky IgM. Během dalších třech týdnů však jejich hladina klesne a nejsou téměř prokazatelné. Za 10 až 14 dnů po nástupu klinických příznaků začíná tvorba protilátek IgG, které v krvi již přetrvávají. Jsou dlouhodobé a mají ochrannou funkci před další infekcí. Jinak řečeno. Přítomnost IgM protilátek odhaluje, že jsme nakaženi virem, naproti tomu protilátky IgG nám sdělují informaci, že onemocnění virem Covid – 19 už jsme prodělali.

Tím se odhalí i ti, kteří covid měli, ale bez příznaků?
Ano, s určitou mírou pravděpodobnosti. Vezmeme-li fakt, že v Česku může být přes 30 % nakažených bez jakýchkoli příznaků, pak právě tato metoda může zjistit, zda již nákazu prodělali.

Je zájem o tyto testy?
Zájem je poměrně slušný. Lidé si chtějí ověřit, jestli po prodělané nemoci mají tyto protilátky. Není bez zajímavosti, že u těch klientů, kteří prodělali vážnější průběh onemocnění, se vytvořila vyšší hladina protilátek IgG. Svoji roli také sehrává jejich imunitní systém. Nicméně prozatímní zkušenosti jsou takové, že čím lehčí průběh onemocnění coronavirem, tím méně protilátek. Pak je tu další skupina lidí, kteří mají dojem, že nic neprodělali, ale chtějí mít jistotu.

Když máme dostatek protilátek, nemusíme mít obavy z další nákazy?
Z dosavadních poznatků vyplývá, že protilátky v těle přetrvávají 3 až 6 měsíců a chrání nás tak proti reinfekci. Samozřejmě když pominu další výraznější mutace coronaviru. Předpokládáme, že zájem o tyto testy ještě poroste a to u té skupiny lidí, kteří se nechali naočkovat. Po určité době si budou chtít zkontrolovat, zda se po očkování v jejich organismu vytvořily protilátky typu IgG.
Druhou formou obrany organismu je takzvaná buněčná imunita, která po onemocnění údajně až jeden rok brání nové reinfekci. Ta se zatím vyšetřuje jen experimentálně.

Zmínil jste se o očkování. Na něj se někdy názory liší. Co o něm soudíte, pane doktore?
Můj osobní názor je ten, že očkování je asi jediná cesta, jak se vyrovnat se současnou pandemií. Zřejmě to základní očkování nebude asi celoživotní ochrana, protože nové mutace se budou objevovat. Očkování svůj význam má a zkušenosti s ním se budou sbírat v čase. Pokud nebude dostatečné procento lidí proočkováno, uvádí se 70% populace, tak virus tady bude stále a pořád bude mít možnost se někde uchytit. Je třeba, aby lidé brali současnou situaci vážně a v žádném případě ji nepodceňovali. Jak se říká: chráním sebe – chráním tebe.

Na závěr našeho setkání se ještě vrátím k testům z krve, kterými zjišťujete množství protilátek v těle proti coronaviru. Jsou tyto testy placeny ze zdravotního pojištění?
Nejsou. Každý klient si musí vyšetření sám zaplatit. Když přijde k nám, tak mu odebereme krev a testem zjistíme množství protilátek typu IgG. Celkem zaplatí 355 korun včetně odběru a zpracování krve. Odběrová místnost v Klatovech je k dispozici pro tyto odběry každý pracovní den od 11 do 12 hodin a od 13 do 14 hodin, v Domažlicích od 9 do 11 hodin.

Vedoucí laboratoře NL – BioLAB v Klatovech MUDr. František Musil       www.nextlab.cz