Světový den artritidy rozšiřuje povědomí o bolestivém onemocnění

ikona kalendář08.10.2018

9. říjen je den patřící onemocnění zvanému artritida. O artritidě jste již možná někdy slyšeli, víte však, jaké jsou její příznaky, koho postihuje a jak se proti ní bránit? Pojďme si blíže představit toto nepříjemné onemocnění.

Co je to artritida?

Artritida, někdy označovaná také jako revmatoidní artritida, vzniká coby důsledek poruchy našeho imunitního systému. Bílé krvinky napadají zdravou tkáň a vytváří se záněty kloubního aparátu. Takto postižený kloub pak může měnit tvar a postavení, což má za následek ztrátu hybnosti kloubu a bolesti.

Prvotní fáze revmatoidní artritidy nepředstavují pro člověka výraznější omezení běžných životních činností. Je spojena především s otoky kloubů, ztuhlostí a bolestmi. Hybnost se však postupně zhoršuje s dalšími stádii onemocnění, které mohou ve finále vést až k celkové ztrátě hybnosti daného kloubu.

Mezi další příznaky artritidy patří velmi často únava a vyčerpání. Jednotlivé příznaky se postupně střídají v obdobích, kdy pacient příznaky nemoci nepociťuje a kdy je jimi sužován. Onemocnění se projevuje symetricky v obou polovinách těla a kromě kloubů může napadat také plíce, srdce či oči.

Nepleťme si artritidu a artrózou

Široká veřejnost velmi často zaměňuje artritidu za artrózu. Ta také postihuje kloubní aparát, ovšem zatímco revmatoidní artritida postihuje především menší klouby, artróza se nejčastěji projevuje u velkých kloubů, jako jsou kyčle, kolena, ramena a páteř. U artrózy jde o onemocnění způsobené přílišným opotřebením chrupavky.

Koho artritida nejvíce postihuje?

Artritida se může projevit u jakéhokoliv jedince v jakémkoliv věku. Ovšem dle statistik víme, že mnohem více náchylné na toto onemocnění jsou ženy.

Lze se před artritidou bránit?

I u artritidy existuje určitá prevence, jak se tomuto onemocnění vyhnout. Především je nutno dbát na ideální tělesnou hmotnost a vyváženou stravu, která by měla být bohatá na základní živiny, vitamíny, minerály a další látky. Na vzniku artritidy se výrazně podílí i konzumace alkoholu a kouření. V neposlední řadě je zapotřebí mít ve svém životě dostatek pravidelné tělesné aktivity, odpočinku a co nejméně stresu.

Světový týden kloubů a kostí

Stejně tak jako rádi pečujeme o zdraví svých orgánů, je zapotřebí myslet i na zdraví našich kostí a kloubů. Právě ty se ve velké míře podílí na našich pohybových aktivitách, a jelikož je člověk k pohybu stvořen, může mít jejich onemocnění za následek výrazné snížení kvality života jedince, které se následně promítá i do psychické pohody. To nám připomíná i Světový týden kloubů a kostí, který začíná 12. října, o kterém si povíme příště.