Světový den monitoringu diabetiků

ikona kalendář20.04.2018

Miliony lidí na světě trpí cukrovkou. Jelikož se jedná o onemocnění opravdu frekventované a postihující osoby všech věkových kategorií, je důležité o něm vědět a předcházet jeho rozvoji. Mezinárodní den monitoringu diabetů je tu právě proto, aby upozornil na toto onemocnění, na důležitost prevence a pomohl také s léčbou osobám, kteří cukrovkou již trpí.

Diabetes mellitus

Diabetes mellitus, známější pod českým pojmenováním cukrovka, je označení pro skupinu chronických onemocnění projevujících se poruchou metabolismu sacharidů. Osoby trpící cukrovkou mají zvýšenou hladinu cukru v krvi (hyperglykémii). Regulátorem hladiny cukru v krvi je hormon inzulin, který tvoří slinivka břišní. Díky němu se cukr z krve dostává do buněk a je využíván jako zdroj energie, bez jeho pomoci buňky nemohou cukr z krve získat.

Typy cukrovky

Základními dvěma typy cukrovky je diabetes I. typu a diabetes II. typu. Důvodem vzniku cukrovky je nedostatek inzulinu v organismu. Cukrovka I.II. typu má velmi podobné příznaky, ale příčiny jejich vzniku jsou jiné. Cukrovka I. typu je autoimunitní chorobou a zastupuje přibližně 10 % onemocněných cukrovkou. Během prvotních stádií cukrovky I. typu dochází k ničení buněk slinivky břišní produkující hormon inzulin, a to vlastním imunitním systémem. Pokud tkáň organismu trpí sníženou citlivostí na inzulin, jedná se o cukrovku II. typu. Cukrovka II. typu postihuje častěji starší osoby a osoby s nadváhou či obezitou. Tímto typem onemocnění trpí přibližně 90 % nemocných cukrovkou.

Jak předcházet diabetu?

Pravdou je, že je velmi důležité se preventivně před cukrovkou chránit, než s ní následně žít po mnoho let. Cukrovka může být dědičným onemocněním, což však není nutně důvod, aby se u vás plně rozvinula. Cukrovka I. typu se nedědí přímo, větší pravděpodobnost zdědění je u cukrovky II. typu. Ke vzniku cukrovky přispívá řada faktorů, jako je stres, obezita, dlouhodobě špatný psychický stav, nedostatek pohybu a celkově nezdravý životní styl. Budete-li dbát o nutričně vyvážený a zdravý přísun stravy, dostatečný pohyb, vyhnete se stresu, kouření a nadměrné konzumaci alkoholu, preventivně se chráníte před vznikem cukrovky. A právě to je důvodem, proč cukrovkou trpí tolik osob, jelikož od člověka vyžaduje nezbytnou prevenci v podobě péče o sebe samotného a disciplínu v podobě zdravé stravy, relaxace a pravidelného pohybu. Nezapomínejte, že cukrovka je nebezpečným onemocněním, jelikož může postupně přinášet závažné chronické komplikace, jako jsou postižení ledvin, nervů, cév, ale i zhoršení zraku. Více jsme o cukrovce psali zde:  Více jsme o cukrovce psali zde: https://www.next-clinics.cz/aktuality/vite-vse-o-cukrovce

První pomoc při diabetickém záchvatu

Mezi akutní stavy spojené s cukrovkou patří hypoglykémie, hyperglykémie a ketoacidóza. Jelikož je cukrovka onemocněním celkem četným, je velmi pravděpodobně, že se s osobou, která tento stav právě prožívá, setkáte i vy a můžete jí pomoci.

Hypoglykémie

Jak v takové chvíli nemocnému pomoci? Hypoglykémie je pokles hladiny cukru v krvi pod hraniční normy (méně než 3,3 mmol/l). Hypoglykemický záchvat na osobě poznáte díky změnám chování a podle fyzických ukazatelů. Nemocný pociťuje nervozitu, začíná se potit, puls se zvyšuje, dostavuje se nevolnost. Vy si můžete všimnout bledosti, nesoustředěnosti a zmatenosti osoby, dokonce vám může na první pohled připadat člověk jako opilý. Při mírné hypoglykémii můžete nemocnému pomoci nejlépe podáním sladké tekutiny či hroznovým cukrem. Osobám, které trpí opakovaně těžkými záchvaty hypoglykémie, a kterým hrozí kolaps, volejte záchrannou službu. Často u sebe tito pacienti také nosí injekční stříkačku s glukagonem (hormon mající opačné účinky než inzulin).
Příčinou hypoglykémie je nejčastěji vynechání pravidelného jídla, příliš mnoho pohybu, stres, podání většího množství inzulinu (může se stát nedopatřením) či konzumace alkoholu.

Hyperglykémie

Hyperglykémie je stav, kdy je hladina cukru v krvi příliš vysoká a dosahuje hodnot nad 8 mmol/l. Důvodem hyperglykémie může být opomenutí aplikace inzulinu, jeho chybná aplikace či zvýšená potřeba v době nemoci, stresu, apod. Její projevy lze hůře rozpoznat a rozvíjejí se pomaleji. Mezi příznaky patří žíznivost, bolesti břicha, časté močení, únava, projevuje se buď nechutenstvím či naopak zvýšenou chutí k jídlu. Dojít může i k zhoršenému vidění. Lehká hyperglykémie není ničím, z čeho by se měl pacient hroutit. Pro jistotu by si měl nechat udělat vyšetření na množství ketolátek v moči. Pokud hyperglykémie stále trvá, například i následující dva dny, je potřeba se poradit se svým lékařem a upravit léčebný režim.

Ketoacidóza

Tento stav vzniká u nemocného cukrovkou ve chvíli, kdy tělu akutně chybí inzulin. Bývá typická v začátcích diabetu, kdy o onemocnění ještě nevíte. Příznakem ketoacidózy je neuhasitelná žízeň, bolesti břicha, zvracení, zvýšené močení, suchost sliznic a pokožky, dech může páchnout po acetonu, objevit se může i nižší krevní tlakapatie. Pokud nedojde k včasné pomoci, pacient může upadnout do diabetického kómatu. Důležité je určit rozdíl mezi hypoglykémií a ketoacidózou. Hypoglykémie má rychlý začátek a je ihned znatelná, diabetické kóma se vyvíjí postupně po několik dnů.

Jak DM diagnostikovat?

Základní metodou diagnostiky je rozbor krve, tady hladiny cukru v krvi, která se odebírá většinou ráno minimálně 8 hodin po lačnění. Den před odběrem a v den odběru byste měli vynechat fyzicky náročný pohyb. Doporučuje se také den před odběrem konzumace lehké stravy bez obsahu čokolády, ořechů apod. Pokud se ve vaší rodině objevili osoby trpící cukrovkou, či na sobě cítíte některé z příznaků, je důležité tento stav nepodcenit. Pořídit si můžete komplexní balíček vyšetření: Řekněte cukrovce ne!, kterým můžete včas cukrovku odhalit. S balíčkem vyšetření: Cukr pod kontrolou, pak můžete odhalit cukrovku, ale slouží i jako kontrola její léčby. Diagnóza cukrovky je potvrzena, pokud je hladina glukózy během dne ≥ 11,1 mmol/l či je hladina glukózy nalačno ≥ 7,0 mmol/l. Pokud je hladina glukózy v rozmezí mezi 5,6 - 6,99 mmol/l je nutné provést orální glukózový toleranční test, jelikož je u pacienta diagnostikováno zvýšené riziko diabetu. Diagnóza cukrovky je vyloučena při nálezu hladiny glukózy v krvi < 5,6 mmol/l